torsdag 1 november 2007

Att ta ansvar


Mycket handlar idag om att ta ansvar: vi ska välja el-leverantör, mobilabonnemang, pensionsförvaltare och gu´vet allt.

Men hur gör man för att få ungdomar att ta ansvar? Att ta ansvar för att tvätten hamnar i tvättkorgen, ansvar för att läxor blir gjorda, och för eget beteende?

Jag har två tonårsflickor hemma, och vill naturligtvis att de ska växa upp till ansvarstagande, självständiga och goda medborgare.

Jag försöker lära dem ansvar, hänsyn och respekt.

Jag har prövat med hot, belöning och "learning-by-doing"-metoden på de olika områdena. Med varierat resultat.
Jag kan inte mer än hoppas att de sköter sig när jag inte är med, för hemma fungerar detta med ansvar måttligt...hänsyn är väl lite bättre, och respekt för andra, empati och medkänsla där har jag faktiskt lyckats bra. *stolt* (att de sinsemellan är osams med jämna mellanrum och kallar varandra saker får väl anses naturligt)


Vad vill jag säga med detta? Jo:
Jag är jäkligt stolt över att vara mamma till de två!


Inga kommentarer: